Geldrace Verdienpunt Zinngeld Ipay Euroclix



© 2000 - 2012 BaZeMaNHoMePaGe Gertjan Oldenburger
Berichten
LEGOCityVeendam
Engenius EOC-5610 PDF Print
zaterdag, 12 september 2009 10:30

 

Om te testen en deze review te schrijven mocht ik kortgeleden via Wireless Nederland van Alcadis een Engenius EOC-5610 ontvangen. De Senao Engenius EOC-5610 is een krachtige outdoor accesspoint / client bridge, geschikt voor de 2,4 GHz en de 5 GHz frequentie band. De EOC-5610 heeft een enorm zendvermogen van 600 mW op de 2,4 GHz en de 5 GHz band en is voorzien van een interne 9 dBi 2,4 Ghz antenne en een 13 dBi 5 GHz antenne. Ook heeft het apparaat twee externe RP-SMA connectors zodat u de mogelijkheid heeft om zowel een 2,4 als 5 Ghz antenne op het accesspoint aan te sluiten.

 

Na het openen van de doos, trof ik de Engenius EOC-5610, een stroom adapter, een POE (stroom door netwerkkabel) adapter, een mini cdrom en een korte handleiding aan, ook zitten er nog diverse bevestigings materialen in de doos om de EOC-5610 te bevestigen aan een mast of hem d.m.v. schroeven op te hangen . Er zaten geen netwerkkabels in de doos, maar die had ik zelf natuurlijk wel voldoende. De eerste indruk die ik van de Engenius EOC-5610 krijg als ik hem uitpak is prima, het is een rubuust apparaat en ook de klep onderaan om de aansluitingen weg te werken is prima.

De Engenius EOC-5610 zit in een waterdichte behuizing en is een router met ingebouwde antenne, door de meegeleverde POE adapter is het een alles in een pakket. U kunt de Engenius EOC-5610 aansluiten op u bestaande router/modem en er op deze manier een draadloos accesspoint van te maken. Een andere mogelijkheid is dat u met de Engenius EOC-5610 een draadloos netwerk oppikt en dit dan bedraad doorgeeft aan een of meerdere computers (maak dan nog gebruik van een switch). De lampjes aan de achterzijden helpen perfect om het sterkste signaal te vinden. Deze toepassing is ideaal om op de camping of jachthaven een draadloos signaal uit de omgeving op te pikken en bedraad door te geven naar binnen.

Op de POE adapter sluit je twee netwerkkabels en de stroomadapter aan. Een netwerkkabel sluit je aan op de Engenius en de ander op een computer of laptop. Het IP adres van de computer stel je handmatig in op 192.168.1.2 met een subnet van 255.255.255.0 en als gateway 192.168.1.1(Klik op de afbeeldingen voor een groter exemplaar).

 

Als je nu de stekker van de stroom adapter in het stopcontact steekt, start de Engenius op. Vervolgens  kun je via je browser contact leggen met de Engenius door het IP adres 192.168.1.1 in te toetsen en zo de diverse instellingen te veranderen.

 

Voor de meeste gebruikers zijn de instellingen die in de standaard firmware gedaan kunnen worden voldoende, wie echter een complexe hotspot oplossing wil maken van de Engenius EOC-5610, raad ik aan DD-WRT te installeren.Tevens is het mogelijk om een Engenius EOC-5610 te kopen waar DD-WRT reeds op is geinstalleerd.

Door gebruikt te maken van twee  Engenius EOC-5610 is het ook mogelijk om een point-to-point verbinding op te zetten en bijvoorbeeld 2 thuisnetwerken aan elkaar te koppelen.

De gemiddelde prijs ligt op dit moment op de 139 euro, daarvoor heb je dus een accesspoint met ingebouwde antenne en POE. Dit is dus een redelijk goedkope oplossing als u buitenshuis verbindingen wilt maken, hierbij maakt het dan niet uit of u een hotspot of een point-to-point verbinding wilt opzetten of dat u gebruikt maakt van de Engenius EOC-5610 om verbinding te maken met bestaande draadloze netwerken. Aan de achterzijde zitten uitsparingen om de Engenius EOC-5610 d.m.v. de bijgeleverde slangenklem te bevestigen aan een paal, wees voorzichtig met het aandraaien, het plastic is niet al te stevig en hier zou Engenius de EOC-5610 wel op kunnen verbeteren.

Hieronder volgen nog enkele screenshots, met uitleg van de verschillende instellingen en mogelijkheden.

U kunt kiezen tussen: Accesspoint, Client bridge en Client router.

Zelf een IP adres instellen of er een ontvangen van de router, waar u draadloos of bedraad mee verbonden bent.

Instelling voor het draadloze netwerk.

Door op Site Survey te drukken zoekt u netwerken in de buurt.

Het zoeken naar netwerken.

De gevonden netwerken, door op de BSSID van een netwerk te klikken maakt u verbinding.



Stuur dit artikel naar uw sociaal netwerk profiel.
 
 

Reacties 

 
0 #18 2010-11-30 06:52
Ik heb 2 Engenius 2610 Op 500 meter aan het werk. Werkt nu 1 jaar. Een genius heb ik in een boom voor mijn huis op 22 meter en de andere voor het raam op 10 meter. Hier heeft een fonrouter op gezeten die proma heeft gewerkt. Op dit moment werkt de fon of een andere router niet meer. Het werkt met een Fritzbox 7170 en een linksys 610N. Nu nieuwe internet provider. Kpn box Arcadyan ARV7519 Met linksys e3000 2 engenius 2610. Werkt wel aan de draat maar niet meer aan de fonrouter. Werkt wel maar laat geen internet meer door.
Quoting
 
 
0 #17 2010-10-04 16:01
Patrick,

Mijn twee 5610 units overbruggen een afstand van 1295 meter met veel bomen, zolders en metalen gebouwen er tussenin. De 50 meter moet dus zeker lukken, ook zonder dat je op maximaal vermogen zit (wat niet mag op deze band in dit land).

Ik snap trouwens niet waarom mensen blijven denken dat bomen het signaal blokkeert of ernstig hindert. Er treedt 'wat' demping op, ok. Maar één boom? Ik heb met deze units dwars door een compleet bos gewerkt (ongeveer 500 meter) en dat ging prima. De noteboom kan dus onmogelijk een probleem opleveren.

Groetjes,
Rogier
Quoting
 
 
0 #16 2010-10-04 12:01
Guys,

ik heb momenteel een erg instabiel verbindinkje met een standaard linksys routertje en universal repeater liggen tussen m'n ouders en ons. Dat wil ik, omdat we nu glasvezel hebben liggen gaan verbeteren. De afstand is zo'n 50 Mtr maar er staat een stevige noteboom precies in de zichtlijn. (Snoeien helpt niet veel en omhakken is geen optie) Zou ik dat met enGenius apparatuur kunnen oplossen?
Quoting
 
 
+1 #15 2010-03-16 18:52
Ja.. JAN de Koning en DANIEL dus. Geen idee waar ik Dirk vandaan haal, maar jullie snappen wel wat ik bedoel. Ik ben een beetje moe
Quoting
 
 
0 #14 2010-03-16 18:51
@Dirk de Koning (en Daniel)

Ik heb bij mijn vorige antwoord Dirks 350 meter genomen Ik weet niet of deze apparaten uberhaupt de 5km wel halen zonder richtantenne. Ga er maar vanuit van niet. Gebruik daarvoor een externe antenne.

Dan over een link in de bebouwde kom: als je de apparaten op de daken zet zodat ze elkaar kunnen zien (plm 1m of 2m boven het dak uitstekend) kan het makkelijk werken over een paar honderd meter met max. zendvermogen (27Dbi) op 2.4 GHz.

Voor verbinding waarbij de antennes elkaar niet kunnen zien wordt de afstand ook behoorlijk kleiner, ik zou rekenen op een meter of 200 tot 300. Als je dus echt -door- huizen heen moet, zou ik eens gaan praten met de eigenaar van het huis in het midden, misschien kun je daar twee units opzetten die het signaal doorgeven.
Quoting
 
 
0 #13 2010-03-16 18:47
@daniel

Klopt; de max. zendvermogens die je noemde zijn inderdaad wettelijk vastgelegd. Ik heb nu een verbinding draaien op 1300 meter met 600mW aan vermogen met de ingebouwde antennes. Ik haal ongeveer 3mbps op 2.4GHz. Op 5GHz lijkt het niet te werken, mogelijk omdat deze frequentie meer last lijkt te hebben van de omgeving. Ik straal vlak boven de huizen, dus daar zou het aan kunnen liggen.
Op 2.4GHz heeft de CB met ongeveer -84Dbi een redelijk stabiele verbinding.
Voor jouw 350m zou het dus zondermeer mogelijk moeten zijn en wellicht nog legaal ook. Anders zou je kunnen denken aan een externe richtantenne (schotel) met een straalbreedte van 5 graden i.p.v. de 75 graden van de ingebouwde antenne. Dat scheelt natuurlijk behoorlijk.

Groetjes,
Rogier
Quoting
 
 
0 #12 2010-03-15 13:51
Kan iemand zeggen mn dochter woont ongeveer 350 meter bij mij vandaan binnen de bebouwdekom (dus huizen er tussen) geen flatgebouwen maar gewoon op het platte land huizen en bomen, lukt het nu nog om verbinding te krijgen.???
Ze kunnen elkaar niet zien dus.!
Groet,
Jan de Koning
Quoting
 
 
0 #11 2010-02-18 11:43
Heb ook 2x de 5610 besteld. dit voor een ptp verbinding. Nu lees ik hier over heel grote afstanden, tot wel 5 km. Maar op welk zendvermogen is dit? In nederland is het namelijk officieel zo (even uit m'n hoofd) dat op de 2,4 ghz band max 100mW (20dBm) en op de 5 ghz band 200mW (23dBm) is toegestaan. Omdat ik het voor commerciele doeleinden wil gaan gebruiken is het van belang om me aan de regels te houden. Ik wil dus graag weten op welk zendvermogen dit is geweest (de volledige 600mW of minder en wat zou het bereik en kwaliteit zijn als het idd op de toegestane 100mW of 200mW zou draaien.
Quoting
 
 
0 #10 2010-01-28 22:11
Hallo Dirk,

Jazeker: de Engenius 5610 kan tot 5km (bij vrij zicht) communiceren. 80 meter moet dus zeker geen probleem zijn, tenzij er grote obstakels tussen de twee units zitten.

Als de decoder communiceert met het TCP/IP-protocol, zou het gewoon moeten functioneren. Eén unit stel je in als Access Point; de andere als Client Bridge. De laatste maakt dan verbinding met de Access Point en de decoder kan je met een kabeltje met de tweede unit verbinden. Ik heb DHCP nog niet aan de praat kunnen krijgen aan de Client Bridge-kant, maar als er niets verandert in je configuratie, kun je je decoder natuurlijk altijd een vast IP adres geven.

Ik gebruik nu twee 5610 units over een afstand van 1293 meter en hoewel ze wel enige last hebben van de sneeuw*, functioneert het uitstekend.

(* - als het hevig sneeuwt, schakelen ze over op een langzamere verbinding. Het is nog nooit uitgevallen)


Groetjes,
Rogier
Quoting
 
 
0 #9 2010-01-28 20:02
Zou graag het toestel gebruiken om een draadloze verbinding te maken van 80m tussen een modem/router en decoder voor TV. Ervaring ?
Quoting
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen